Hamstringblessure

De symptomen van een hamstringblessure

Bij een hamstringblessure heb je pijn aan de spier die aan de achterkant van je bovenbeen vanuit de knieholte naar je bil loopt. De hamstring zorgt voor de kniebuiging en heupstrekking. De pijn is vaak een krampachtig gevoel en betreft vaak het zwakste punt van de spier, namelijk de spier-peesovergang. Een hamstringblessure kan zowel acuut als chronisch voorkomen. Bij een acute hamstringblessure schiet de pijn er plotseling in, meestal tijdens een sprintje of een sprong, waarbij mogelijk enkele vezels van de spier scheuren. Dit kan een blauwe plek geven op de plaats van de scheur. Bij een chronische hamstringblessure is er al langer sprake van overbelasting van de spier. Het kan door meerdere dingen ontstaan, denk hierbij aan: verwaarloosde warming-up, te snelle opbouw van trainingen, slechte looptechniek en spierzwakte dan wel spiervermoeidheid.

Pijn van een hamstringblessure verminderen

Zeker bij een acute hamstringblessure is het verstandig om zo snel mogelijk na het trauma de spier te koelen en het been hoog te leggen. Probeer de eerste dagen rustig te blijven bewegen om de spier te doorbloeden, maar vermijdt explosieve en krachtige bewegingen. Neem ook direct contact op met je fysiotherapeut om alvast een plan te maken voor het verdere herstel. Met een chronische hamstringblessure is het vooral verstandig om rust te houden en zo snel mogelijk met je fysiotherapeut af te spreken. In de tussentijd zou je voorzichtig de spier kunnen losmaken met behulp van een foamroller.

Herstellen van een hamstringblessure

Na het koelen en rustig aan doen ga je met de fysiotherapeut aan de slag om de spier weer gezond en sterk te maken. Door middel van rek- en krachtoefeningen met een zeer rustige opbouw wordt het gebied van het letsel sterker gemaakt. Een spierscheur komt vaak snel weer terug op dezelfde plek, dus het is van groot belang dat er veel aandacht wordt besteed aan het herstel van deze zone. Daarnaast ga je met de fysiotherapeut bekijken wat de reden van het letsel geweest is, zoals een slechte looptechniek door spierzwakte of onwetendheid over een goede warming-up. Vanuit hier wordt de therapie ingezet om herhaling van de klacht te voorkomen.