De symptomen bij artrose

Artrose is één van de meest voorkomende gewrichtsaandoeningen. Bij het ontstaan van artrose staat de interactie tussen overbelasting en ontstekingsfactoren centraal. Niet alleen het kraakbeen en het bot zijn aangedaan, maar ook de weke delen zoals spieren, kapsel en banden. Heup- en knieartrose zijn, naast handartrose, de meest voorkomende vormen van artrose in Nederland. De meest voorkomende klachten zijn (start)pijn en/of stijfheid. Andere veel voorkomende klachten zijn pijn in de lies, de lage rug, de voor- en/of zijkant van de heup (bij heupartrose), instabiliteit (bij knieartrose), spierzwakte van de bovenbeenspieren en verminderde conditie. Soms is het gewricht ontstoken. Deze klachten leiden tot beperkingen in activiteiten, zoals (trap)lopen, gaan zitten en opstaan van stoel en verminderde participatie in (vrijwilligers)werk, vrije tijd, sociale activiteiten en sport.

Pijn verminderen bij artrose

Een gezonde leefstijl, zoals voldoende lichamelijke beweging en geen overgewicht, speelt een belangrijke rol in het voorkómen van (verergering van) artrose en beperkingen in activiteiten.

Fysiotherapie bij artrose

Oefentherapie is, in combinatie met voorlichting en advies, een belangrijke pijler in de behandeling van artrose. Dit kan effectief zijn in het verbeteren van het lichamelijk functioneren en de kwaliteit van leven, en het verminderen van pijn bij mensen met heup- of knieartrose. De oefentherapie onder begeleiding van een deskundige fysiotherapeut bestaat uit spierversterkende oefeningen, oefeningen ter verbetering van de aerobe capaciteit en oefeningen voor de uitvoering van activiteiten die beperkingen geven.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie NederlandZijlstra, L.M. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering