Snapping hip

De symptomen van een snapping hip

Een typisch kenmerk van de snapping hip is een knappend op ploppend gevoel in de heup tijdens het bewegen. De snapping hip komt in drie varianten voor. Een externe, dan wordt de klacht aan de zijkant van de heup gevoeld. Een interne, dan vindt de knap of plop aan de voorkant richting de lies plaats. En de intra-articulaire snapping hip bevindt zich meer binnenin het heupgewricht en komt het minst vaak voor. Het knappende geluid is het gevolg van een verdikking van een spier of pees die vervolgens over ander weefsel in je heup beweegt. De verdikking is het gevolg van een ontsteking in de betreffende spieren of pezen, deze ontstaat door langdurige overbelasting of een eenmalig trauma. Meestal komt een snapping hip voor bij mensen tussen de 15 en 40 jaar oud die lichamelijk actief zijn. Denk hierbij aan sporten zoals: wandelen, dansen of atletiek.

Pijn van een snapping hip verminderen

De pijn die je van een snapping hip hebt, kan alleen minder worden als je de bewegingen vermijdt die de pijn provoceren. Als het heel heftig is kan het soms helpen om het pijnlijke gebied te koelen. Geef vooral het weefsel genoeg rust en neem contact op met je fysiotherapeut. Probeer de pijnlijke spieren te rekken waardoor de spanning tijdelijk wat minder wordt en je dus ook minder knapjes en plopjes zal voelen.

Herstellen van snapping hip

De behandeling van een snapping hip is met name gericht op het ontspannen van de aangedane spieren of pezen, waardoor de ontsteking weer rustig wordt en de verdikking zal afnemen. Daarnaast ga je met de fysiotherapeut aan de slag om je beweegpatroon waardoor de klacht is ontstaan, te verbeteren. Dit wordt gedaan met behulp van oefeningen gericht op spierversterking en lenigheid. Bovendien zal je geadviseerd worden over het doseren van de belasting die je heup aankan om overbelasting van hetzelfde weefsel in de toekomst te voorkomen.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlBovenkerk, M. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering