Slijmbeursontsteking

De symptomen van een slijmbeursontsteking

Een slijmbeurs (bursa) is een zakje vocht dat in gewrichten zit en fungeert als schokdemper. Wanneer deze schokdemper te veel of te zware klappen moet opvangen dan kan het gaan ontsteken. Een slijmbeursontsteking kan op twee manieren ontstaan. Het kan acuut ontstaan door een eenmalige grote overbelasting of chronisch door herhaaldelijke overbelasting. De klachten die je ervaart bij een slijmbeursontsteking in de schouder zijn grotendeels hetzelfde als bij een impingement. Denk hierbij aan symptomen bij het heffen van je arm, je arm op je rug leggen of op je schouder liggen. Het grote verschil met een impingement is dat je schouder bij een slijmbeursontsteking ook pijn doet in rust. Dit komt omdat de slijmbeurs door de ontsteking gezwollen raakt. Door deze zwelling wordt er druk uitgeoefend op de omliggende weefsels en dit veroorzaakt de pijn.

Pijn verminderen bij slijmbeursontsteking

De bewegingen die pijn doen zijn ook vaak de bewegingen die de chronische slijmbeursontsteking in stand houden. Om pijn te verminderen is het van belang om deze bewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Als je last hebt van een acute slijmbeursontsteking dan is het verstandig om eerst een afspraak te maken met je huisarts.

Herstellen van slijmbeursontsteking

Nadat de fysiotherapeut de diagnose heeft gesteld, soms is het nodig om hiervoor een echo te doen, is het bij een chronische slijmbeursontsteking van belang dat de bewegingen die de ontsteking veroorzaakten in eerste instantie vermeden worden. Dit is om de ontsteking rustig te krijgen. Daarna zal de fysiotherapeut je deze bewegingen afleren en andere aanleren, zodat de ontsteking niet terugkomt.