Meniscus

De symptomen van letsel aan de meniscus

Meniscusklachten kunnen in twee verschillende vormen voorkomen. Acuut meniscusletsels of degeneratief meniscusletsels. Met name het ontstaansmoment is hierbij verschillend. Een acuut meniscusletsel ontstaat vaak door een verdraaiing of ander (sport)trauma. Bij degeneratief meniscusletsel ontstaat er schade aan de meniscus door slijtage: als gevolg van langdurige overbelasting of door ouderdom. De symptomen zijn voor beide vormen grotendeels hetzelfde. Je knie doet pijn en voelt instabiel met name tijdens bewegingen zoals traplopen, hurken en draaibewegingen. Daarnaast zijn de zogenoemde klik- en slotklachten heel typerend voor meniscusletsel en komt het vaak voor dat er vocht in je zit.

Pijn verminderen bij letsel aan de meniscus

De meniscus is een soort schokdemper van de knie en zorgt ervoor dat dit gewricht tussen het bovenbeen en onderbeen soepel kan bewegen. Als je meniscus aangedaan is, dan zijn dit dus ook de bewegingen die vervelend kunnen voelen. Om de pijn te verminderen is het belangrijk om grote belasting op de meniscus te vermijden. Denk hierbij aan diep door je knieën buigen, het overstrekken van je knie of het verdraaien van je knie. Als er veel vocht in je knie zit, kan het ook verlichting geven om je knie af en toe te koelen.

Herstellen van letsel aan de meniscus

Voor de acute meniscusklacht is het verstandig om veel onbelast te bewegen, dat wil zeggen  dat je beweegt zonder dat je veel kracht op je knie zet. Dit is nodig om de meniscus goed te laten doorbloeden, waardoor het herstel sneller verloopt. De fysiotherapeut kan je helpen met de juiste oefeningen en adviezen over wat wel en niet verstandig is om te doen. De meniscus kan goed genezen van een acuut trauma, houd hierbij rekening met een periode van meer dan 3 maanden. Wanneer het niet uit zichzelf herstelt, kan een operatie goede uitkomst bieden.

Bij degeneratief meniscusletsel is er in principe geen sprake meer van genezing. Maar om blijvende instabiliteit te voorkomen, is het belangrijk om samen met de fysioterapeut de spieren rondom je knie goed te trainen, zodat deze de klappen op kunnen vangen en je meniscus niet slechter wordt.