Cervicogene hoofdpijn

De symptomen van cervicogene hoofdpijn

Als je cervicogene hoofdpijn hebt, dan voel je een eenzijdige hoofdpijn en nekpijn samen of voorafgaand aan de hoofdpijn. Soms gaan deze klachten gepaard met gevoeligheid voor licht en geluid, misselijkheid, uitstraling in de arm, oorsuizen, waziger zien, duizeligheid en lichte evenwichtsproblemen.

Pijn verminderen bij cervicogene hoofdpijn

De cervicogene hoofdpijn kan veroorzaakt worden door beperkingen in de nek of het kaakgewricht, een verhoogde spierspanning in de nek of kaak en vermoeidheid in de nekspieren. Als de beperking in het gewricht de oorzaak is dan kan de pijn vermindert worden door mobilisatie of manipulatie van het gewricht mobiliseren. Dit wordt vaak gecombineerd met rekoefeningen voor thuis. Als verhoogde spierspanning de oorzaak is dan bestaat de behandeling uit diepe massage en het leren ontspannen van kaak en nekspieren. Dit wordt gecombineerd met rek of ontspanningsoefeningen voor thuis. In geval van spiervermoeidheid wordt de pijn verminderd door massage voor de korte termijn en spierkrachtoefeningen voor de lange termijn. Dit kan eventueel gecombineerd worden met houdingsoefeningen om een betere positie aan te leren voor bijvoorbeeld achter de computer.

Herstellen van cervicogene hoofdpijn

Binnen 6 weken kan de intensiteit, frequentie en duur van de cervicogene hoofdpijn fors afnemen mits er in de thuis- en werkomgeving geen factoren meer aanwezig zijn die zorgen voor het terugkeren van de hoofdpijn. 50% van de mensen met nekklachten krijgt namelijk binnen 1 jaar de klachten weer terug.

Aantal factoren die belangrijk zijn voor de terugkerende klachten: vermoeidheid van de oogspieren door teveel beeldschermgebruik, niet goed ingestelde werkplek waardoor de goede houding van de nek niet kan worden gecontinueerd en bij stress de spierspanning in de kaak en nek niet voldoende los kunnen laten na het stressmoment.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie Nederland
Grunbauer, S.E.R. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland.