Slijmbeursontsteking

De symptomen van een slijmbeursontsteking

Een slijmbeurs (bursa) is een zakje vocht dat in gewrichten zit en fungeert als schokdemper. Wanneer deze schokdemper te veel of te zware klappen moet opvangen dan kan het gaan ontsteken. Een slijmbeursontsteking kan op twee manieren ontstaan. Het kan acuut ontstaan door een eenmalige grote overbelasting of chronisch door herhaaldelijke overbelasting. De pijn die je ervaart als de slijmbeurs in je heup ontstoken is, voel je aan de buitenkant van je heup bij het bovenbeen. Soms met uitstraling langs je bovenbeen naar de knie. In minder heftige gevallen voel je alleen stijfheid in de heup. De pijn wordt geprovoceerd door op de heup te liggen, (hard)lopen of bij het in- en uit de auto stappen.

Pijn van een slijmbeursontsteking verminderen

De bewegingen die pijn doen zijn ook vaak de bewegingen die de chronische slijmbeursontsteking in stand houden. Om pijn te verminderen is het van belang om deze bewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Als je last hebt van een acute slijmbeursontsteking dan is het verstandig om eerst een afspraak met je huisarts te maken.

Herstellen van een slijmbeursontsteking

Nadat de fysiotherapeut de diagnose heeft gesteld, soms is het nodig om hiervoor een echo te doen, is het bij een chronische slijmbeursontsteking van belang dat de bewegingen die de ontsteking veroorzaakten in eerste instantie vermeden worden. Dit is om de ontsteking rustig te krijgen. Door de weefsels rust te geven, krijgt je lichaam de kans om het zelf te genezen. Blijf echter wel genoeg bewegen zodat je voorkomt dat het stijf wordt. Daarna zal de fysiotherapeut met je aan de slag gaan om de spieren en weefsels van de heup te versterken en je beter leren te bewegen zodat de ontsteking niet terugkomt.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlvan den Oord, T.R. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering