Heupprothese

Wanneer kom je in aanmerking voor een heupprothese

Een orthopeed plaatst een heupprothese bij je als je hevige artrose, ook wel slijtage genoemd, hebt. Slijtage komt vaak door ouderdom, maar kan ook komen door een stofwisselingsziekte of een kraakbeenaandoening. Meestal wordt de slijtage versneld als je bijvoorbeeld een fysiek zware baan hebt of als je op een andere manier je heupgewricht altijd veel gebruikt hebt. Pijn door artrose in je heup voel je vooral in de lies van het aangedane been. Startpijn of startstijfheid, dus pijn of stijfheid ’s ochtends bij het wakker worden, is ook een typisch symptoom van artrose. Dit betekent vaak dat je met opstaan uit bed pijn of stijfheid ervaart. Dit kan ook voorkomen bij het opstaan uit een stoel Door de slijtage wordt het instappen in de auto, het aantrekken van je sokken of het strikken van je veters ook pijnlijk. In overleg met een orthopeed en na het maken van een röntgenfoto, wordt de ernst van jouw slijtage in kaart gebracht en wordt er besproken of je voor een heupprothese in aanmerking komt.

Revalideren met een heupprothese

Als de heupprothese geplaatst is, zal je in het ziekenhuis dezelfde dag nog uit bed moeten om te oefenen. De nieuwe heup is direct 100% belastbaar om te oefenen en je zal dus ook meteen starten met de oefentherapie. Je moet weer leren lopen, eerst met twee krukken, later met één en na een aantal weken helemaal zonder. Ook dingen als traplopen en in- en uit bed stappen zullen nog in het ziekenhuis doorgenomen worden. Wanneer je weer thuis bent na de operatie, komt de fysiotherapeut eerst bij je thuis behandelen, waarbij er gestart wordt met kleine oefeningen om het been weer voorwaarts en zijwaarts te heffen. Met name de beweging van het been opzij is belangrijk om goed te trainen. Omdat tijdens de operatie deze spieren volledig doorgesneden zijn, zal het herstel van deze spieren een belangrijk onderdeel zijn van de revalidatie. Deze oefeningen worden al snel uitgebreid met loopoefeningen, kleine krachtoefeningen en nog meer mobiliteitsoefeningen. Na verloop van tijd zal het weer mogelijk zijn om zelf auto te rijden of te fietsen en dan zal de fysiotherapie op de praktijk plaatsvinden. Het herstel van de mobiliteit en kracht in het been is geheel afhankelijk van de conditie van de heup vóór de operatie, en jouw inzet tijdens de revalidatie. Hoe beter dit is, hoe beter het zal herstellen.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie NederlandMeijer, S.K. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering