Golfelleboog

De symptomen van een golfelleboog

Een golfelleboog, ook wel een epicondylitis medialis genoemd, is een pijnklacht aan de binnenzijde van je elleboog. De naam is een beetje misleidend, omdat de blessure niet alleen bij golfers voorkomt. Het is een irritatie of ontsteking van de peesaanhechting van de spieren die je pols en vingers buigen en die ontstaat door overbelasting van deze spieren. De pijn wordt geprovoceerd door aanraking van de pijnplek, het dragen van een (zware) tas of koffer, het slaan van een tennisbal of golfbal of wanneer je bijvoorbeeld heel hard een vuist maakt.

Pijn van een golfelleboog verminderen

De provocatiemomenten vermijden is één van de belangrijkste dingen om pijn aan je golfelleboog te verminderen. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld geen zware tassen meer draagt met die arm en dat je even stopt met sporten zoals tennis en golf. Daarnaast kan je beginnen met oefeningen om de buigspieren sterker te maken en op te rekken, waardoor de ontsteking langzaam minder zal worden.

Herstellen van een golfelleboog

De fysiotherapeut zal je helpen bij het goed uitvoeren van de oefeningen en je adviseren in het juist doseren van de belasting die je golfelleboog aan kan. Daarnaast zullen de spieren behandeld worden door middel van massage of diepe fricties. Dit verbetert de bloedsomloop in de spieren en de pees waardoor de ontsteking sneller herstelt. In sommige, ernstige, gevallen kan het nodig zijn om een ontstekingsremmende injectie toe te dienen of om een brace te dragen. Dit zal echter in de meeste gevallen overbodig zijn.