Spanningshoofdpijn

De symptomen van spanningshoofdpijn

Bij spanningshoofdpijn is er vaak sprake van een drukkende/zeurende, tweezijdige hoofdpijn. Dit kan gepaard gaan met nekpijn, kaakpijn, duizeligheid, oorsuizen, wazig zien en gevoelig zijn voor geluid of licht. De spierspanning in de nekspieren en/of kaakspieren kan verhoogd zijn. De spanningshoofdpijn kan gevoeld worden achter of boven de ogen, als een band om het voorhoofd, bij de slaapregio, boven op het hoofd en het achterhoofd. Soms kunnen meerdere locaties tegelijk aanwezig zijn of het gehele hoofd. Bij toename van stress kunnen de klachten verergeren, maar sommige mensen ervaren pas hoofdpijn wanneer zij kunnen ontspannen na het werk of in het weekend.

Pijn van spanningshoofdpijn verminderen

De verhoogde spierspanning van de kaakspieren en/of nekspieren wordt behandeld met diepe massage, dry needling en ontspannings- of rekoefeningen. Bij spanningshoofdpijn kunnen de dieper gelegen spieren niet sterk genoeg zijn en dat kan de hoofdpijn in stand houden. De spieren moeten sterker worden om ervoor te zorgen dat de hoofdpijn niet meer terugkeert. Het gaat dan om het optimaliseren van de stand van het hoofd en lichte oefeningen om de dieper gelegen spieren te versterken. Door de verhoogde spierspanning kunnen gewrichten tussen de schouderbladen en nek stijver worden wat de hoofdpijn in stand houdt. Dit kan verholpen worden door mobilisaties of manipulaties. Rekoefeningen zorgen ervoor dat de gewrichten mobiel blijven.

Herstellen van spanningshoofdpijn

Als de houding van het hoofd, de spierspanning en de bewegelijkheid geoptimaliseerd wordt dan zal er binnen 6 weken een forse vermindering optreden in de duur, frequentie en intensiteit van de spanningshoofdpijn. Het op de juiste manier omgaan met stress is hierbij een belangrijke factor. Dit zal tijdens de intake meegenomen worden en daar waar nodig in het behandelplan opgenomen worden.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlAref, K. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering