Ribklachten

De symptomen van ribklachten

Ribklachten ontstaan door een gekneusde rib of een gebroken rib. In beide gevallen komt  dit voort uit een ongeluk, valpartij of een harde stoot. Als er sprake is van osteoporose dan is er veel minder kracht nodig om een bot te breken en dan kan een flinke hoestbui al genoeg zijn om een rib te breken. Bij een kneuzing is niet zozeer de rib zelf aangedaan, maar meer het weefsel om de rib heen. In beide gevallen is er pijn op de plaats van het letsel als je daar druk op uitoefent. Dit kan druk van buitenaf zijn, zoals erop liggen. Maar ook druk van binnenuit, door bijvoorbeeld een diepe ademhaling of andere bewegingen van de borstkas. In sommige gevallen zit er een blauwe plek op de plaats van het letsel.

Pijn van ribklachten verminderen

In veel gevallen zal het je pijn verlichten om direct na het trauma de rib te koelen. Hierdoor voorkom je grotendeels een zwelling of bloeduitstorting. Daarnaast kan je in overleg met de huisarts ervoor kiezen om pijnstillers te gebruiken. Belangrijk voor het herstel is wel dat je blijft bewegen en ook goed blijft ademhalen ondanks de pijn. Vaak wordt er een verstoorde ademhaling gezien bij mensen met ribklachten, omdat diep inademen te pijnlijk is.

Herstellen van ribklachten

De meeste ribklachten zullen vanzelf genezen, zolang je rust en beweging goed weet te doseren. Er zijn in principe weinig behandelmogelijkheden voor ribklachten. Behalve de advisering over hoeveel je mag bewegen en over pijnstilling, kan in enkele gevallen een kinesiotape aangebracht worden om  zo de aangedane rib bij bewegingen van de borstkas enigszin te ontzien.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlAref, K. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering