Hernia

De symptomen van een hernia

Bij een Hernia Nuclei Pulposi (HNP) is er een breuk of uitstulping ontstaan in één van de tussenwervelschijven in je wervelkolom. De uitstulping drukt op een zenuwbaan die door de wervelkolom loopt en zorgt op die manier voor uitstralende pijn of tintelingen in je bil, je been of je voet. Het precieze gebied waar de pijn naar uitstraalt, is afhankelijk van waar de uitstulping zit. De uitstraling neemt toe op het moment dat de druk op de tussenwervelschijf toeneemt, zoals bij hoesten, niezen, persen of bij een verkeerde zit- of tilhouding. De uitstraling kun je ervaren als een tintelend gevoel of een doof gevoel in het bijhorende huidgebied. Tevens kan het voorkomen dat je krachtverlies ervaart in de betreffende spieren. Een hernia komt het meeste voor in de onderrug of in de nek. Bij een hernia in de nek ervaar je bovenstaande symptomen in de armen en handen.

Pijn verminderen bij een hernia

De oorzaak van een hernia komt meestal door instabiliteit van de spieren in je rug of het verkeerd belasten van je rug. Om de pijn te verminderen helpt het dus om deze belasting zoveel als mogelijk is te vermijden. Zorg ervoor dat je de activiteiten waarmee je je rug belast zo goed als mogelijk doseert. Niet te veel zware dingen tillen en overdag goed letten op je zithouding. Probeer wel regelmatig zo pijnvrij mogelijk te bewegen want dat bevordert het herstel. Wanneer een hernia voor te veel problemen zorgt, zoals volledige verlamming van bepaalde spieren, dan zal er tot een operatie overgegaan worden. In andere gevallen wordt ervoor gekozen dit niet te doen omdat onderzoek heeft uitgewezen dat een hernia op lange termijn beter herstelt wanneer er geen ingreep heeft plaatsgevonden.

Herstellen van een hernia

Met behulp van de fysiotherapeut kan je leren hoe je je rug beter kan belasten en leer je de instabiliteit te voorkomen. Door middel van oefeningen verbeter je de aansturing en coördinatie van je rugspieren, waardoor je provocatie kunt vermijden en kan voorkomen dat  de hernia op lange termijn terugkomt.