KANS

De symptomen van KANS

KANS staat voor: klachten aan de arm, nek en/of schouder. Hieronder vallen eigenlijk alle pijnklachten die je ervaart in deze gebieden. De klachten kunnen veel verschillende oorzaken hebben, maar zijn altijd het gevolg van overbelasting. Dit kan bijvoorbeeld komen door veel herhalende bewegingen, langdurig in dezelfde houding staan of zitten maar ook overbelasting in de vorm van stress. Vaak zijn dit dingen die voorkomen op de werkvloer of in je sport- of thuissituatie. RSI (repetitive strain injury), ook wel de muisarm genoemd is hier een bekend voorbeeld van.

Pijn verminderen bij KANS

De pijnklachten bij KANS zijn dus vaak het gevolg van meerdere factoren. Om de pijn te verminderen is het belangrijk dat je samen met de fysiotherapeut gaat uitzoeken welke factor de belangrijkste is geweest voor het ontwikkelen van jouw klacht. In de tussentijd kan het helpen om de pijnlijke activiteiten te minderen, deze helemaal te stoppen of om pijnstillers te slikken. De overbelasting heeft er vaak lang over gedaan voordat het zich bij je openbaarde, dat betekent vaak ook dat het lang duurt voordat je weer pijnvrij bent.

Herstellen van KANS

Het volledig herstellen van de klachten bij KANS gaat vaak redelijk wat tijd kosten. Denk hierbij aan een periode van ongeveer drie maanden. Dit komt omdat het een blijvende verandering eist van je houding, stressmanagment of spierkracht. Hoe eerder je aan de bel trekt met dergelijke klachten, des te sneller zullen de klachten weer onder controle zijn. Samen met je fysiotherapeut ga je aan de slag om de belangrijkste factoren die bijgedragen hebben aan jouw klachten aan te pakken. Denk hierbij aan houdingsinstructie, massage op de pijnpunten en krachtoefeningen om de zwakke plekken sterker te maken. Wanneer je hier gedisciplineerd en consequent mee om gaat, is de kans op volledig herstel erg groot.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlAref, K. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering