Stenose

De symptomen van een stenose

Met stenose wordt in de meeste gevallen een lumbale kanaalstenose bedoeld. Dit wil zeggen dat in de lage ruggenwervels een vernauwing is ontstaan van het zenuwkanaal. Hierdoor komen de zenuwen die door dat kanaal lopen in de verdrukking. Deze zenuwbeknelling zorgt voor pijn in de rug die vaak ook uitstraalt naar één of beide benen. Je kunt een doof gevoel, tintelingen of krachtverlies hebben. Een stenose komt vaker op latere leeftijd voor, omdat slijtage door veroudering vaak de oorzaak van het ontstaan van de stenose is. Naast veroudering kan stenose ook ontstaan door osteoporose, een rughernia of bijvoorbeeld een tumor. Een heel typische pijnklacht die bij een stenose voorkomt, is pijn bij lopen en stilstaan die direct verdwijnt als je gaat zitten of voorover bukt. Dit is duidelijk anders dan de klachten die je bij een hernia zou hebben. Hierbij wordt de pijn juist erger als je bukt.

Pijn van een stenose verminderen

Een stenose is niet zomaar te genezen. Maar je kan wel voorkomen dat het minder pijnlijk is door bijvoorbeeld lange wandelingen of lang stilstaan te vermijden. Eventueel kan je in overleg met de huisarts ervoor kiezen om pijnmedicatie te gaan gebruiken. Door middel van een MRI kan er bepaald worden hoe ernstig de vernauwing is. Dit bepaalt samen met de ernst van de klachten in je dagelijks leven of er voor een operatie gekozen gaat worden.

Herstellen van een stenose

In principe zal er in de meeste gevallen de voorkeur zijn voor de conservatieve aanpak van  behandelen. Samen met de fysiotherapeut ga je aan de slag om de rugspieren sterker te maken, hoe sterker de spieren, hoe minder je ruggenwervels belast worden. Daarnaast zal de fysiotherapeut je leren welke houding het beste is tijdens het wandelen en lang staan. Fietsen zal in de meeste gevallen een pijnvrije activiteit zijn, waarbij je goed de conditie op peil kan houden. Als je overgewicht hebt, is het goed om een aantal kilo’s kwijt te raken. Ook dit zorgt voor minder belasting op je ruggenwervels.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie NederlandZijlstra, L.M. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering