Kaakklemmen

De pijnklachten door kaakklemmen

Als je klemt met je kaken, kan dit diverse pijnklachten geven, variërend van pijn in je kaken of in je gebit (soms denk je dat je minstens een gat in je tanden hebt), pijn in je oren, hals, nek, of uitstraling naar je hoofd wat zich uit in hoofdpijn. Je kan moe worden van lang kauwen, moeite hebben met eten of het kan pijnklachten geven als je je mond ver of lang open hebt. Vooral onbegrepen hoofdpijnklachten hebben vaak kaakklemmen als oorzaak.

Pijn verminderen bij kaakklemmen

De pijn van het kaakklemmen vermindert als je je kauwspieren ontspant. De kaakfysiotherapeut kan je leren je bewust te worden van waarom of wanneer je spanning op je kauwspieren zet en om deze spieren te ontspannen. Daarnaast kan de kaakfysiotherapeut je leren hoe je je kaken ontspant, welke houding juist wel of niet goed is voor je klachten en hoe je daarmee kunt omgaan.

Herstellen van kaakklemmen

De kaakfysiotherapeut kan je helpen om te herstellen van de klachten die ontstaan door het kaakklemmen. Naast het ontspannen van de spieren leer je om op een andere manier met je stress om te gaan. Het is redelijk makkelijk om van de klachten van het kaakklemmen te herstellen als je je bewust bent geworden van de spanningen. In hardnekkige gevallen of als je alleen 's nachts je kaken op elkaar zet, wordt in samenspraak met je tandarts een opbeetplaat gemaakt om de kaken ook 's nachts beter te kunnen ontspannen.