Stresskaak

De symptomen bij stresskaak

Stress ontstaat in deze tijd makkelijker door de steeds sneller wordende wereld: de werkdruk is hoog, mails moeten sneller beantwoord worden, het is drukker op de wegen, je bent veel met je mobiel in de weer, je hebt een baan én een gezin, genoeg redenen om stress te ontwikkelen. Als je de stress niet kunt ontladen, komt deze er érgens in het lichaam uit. Vaak is dit in de nek, maar we zien dit ook met grote regelmaat in de kaak: de zogenaamde stresskaak. Je gaat je letterlijk ‘verbijten’, je houdt je kaak gespannen om aan alle verwachtingen te kunnen voldoen of om alle indrukken te kunnen verwerken. De symptomen van een stresskaak zijn pijnklachten in en rond je kaken met uitstraling naar je tanden, oren, nek, hals of naar boven tot in je slapen of je voorhoofd. Je kunt dus ook hoofdpijn krijgen van een stresskaak.

Pijn verminderen bij stresskaak

De pijn vermindert bij een stresskaak wanneer je de spanning los kunt laten en door je kauwspieren te ontspannen. De kaakfysiotherapeut kan je helpen om je bewust te maken van de spanning die je vasthoudt in je kaak. En door die bewustwording leer je om de spanning los te laten. De kaakfysiotherapeut geeft je oefeningen om de spanning in je kaken te verminderen en waar nodig worden de kauwspieren gemasseerd.

Herstellen van stresskaak

Om te herstellen van een stresskaak ben je bij de kaakfysiotherapeut aan het juiste adres. Naast het bewust maken van de spanning die je op je kaken zet, leer je van de kaakfysiotherapeut ook om deze te ontspannen. En je leert ook om op een andere manier met je stress om te gaan.

Het is redelijk makkelijk om van een stresskaak te herstellen als je je bewust bent geworden van de spanningen. In hardnekkige gevallen of als je alleen 's nachts je kaken op elkaar zet, wordt in samenspraak met je tandarts een opbeetplaat gemaakt om de kaken ook 's nachts beter te kunnen ontspannen.