Whiplash

De symptomen van een whiplash

Whiplash is het Engelse woord voor een zweepslag, in dit geval in de nek. De naam heeft betrekking op het bewegingsmechanisme waarmee whiplashklachten ontstaan. Dit gebeurt namelijk wanneer het hoofd onverwacht heel snel heen en weer wordt bewogen. Bijvoorbeeld bij een aanrijding in de auto. Maar dit kan ook ontstaan tijdens een sportongeval of andere valmomenten. Meestal uiten zich de klachten pas 1 of 2 weken na het trauma. Bekende problemen bij een whiplash zijn nekklachten, hoofdpijn, duizeligheid. Maar ook  concentratieproblemen, vermoeidheid en verminderde tolerantie voor licht en geluid. Regelmatig komt het voor dat ondanks uitgebreid onderzoek en duidelijk aanwezige pijnklachten, er op MRI-scans of röntgenfoto’s geen weefselschade wordt gevonden. Waar de klachten dus daadwerkelijk vandaan komen blijft, vooralsnog, vaak onduidelijk.

Pijn van een whiplash verminderen

Bij pijn of klachten aan de nek direct na het ongeval, is het verstandig om eerst langs de huisarts of eerste hulp te gaan. In deze gevallen kan er ernstig letsel zijn. Echter, bij de meeste mensen zijn de whiplashklachten binnen één tot vier weken volledig verdwenen. Blijven de klachten langer en heviger aanwezig, dan is het van belang om contact op te nemen met je huisarts en fysiotherapeut. Zij zullen je dan verder begeleiden bij het herstel van de whiplash.

Herstellen van een whiplash

Door de pijn in je nek bij bepaalde bewegingen, ontstaat er vaak angst om je nek te bewegen. Deze angst versterkt vervolgens de gevoeligheid van de pijnsensoren in je nek, waardoor de pijn uiteindelijk alleen maar zal toenemen. De therapie zal dus met name gericht zijn op het gedoseerd blijven bewegen van je nek, om bewegingsangst te voorkomen. Verder blijkt er niet één sluitende methode te zijn om van de whiplashklachten af te komen en zal het een kwestie van uitproberen zijn, welke methode voor jou werkt.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlRoelen, K. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering