Tandenknarsen

De symptomen van tandenknarsen

Tandenknarsen is vrijwel altijd iets dat gebeurt in je slaap, dus in je onderbewustzijn. Je maakt dan met je tanden een knarsend of schurend, meestal goed hoorbaar, geluid. 's Ochtends word je wakker met stijve en pijnlijke kaken of hoofdpijn die meestal in de loop van de dag weer verdwijnt. Soms is het zo erg dat je zelfs je gebit hiermee slijt. Tandenknarsen wordt vrijwel altijd erger in tijden van verhoogde stress.

Verminderen van tandenknarsen

Je kunt tandenknarsen verminderen door tijdens bewustzijn (overdag dus) te werken aan stressbeheersing en ontspanning. Daarnaast is het belangrijk te leren om je spanningen niet mee naar je bed te nemen maar ontspannen in slaap te vallen.

Omgaan met tandenknarsen

Je kaakfysiotherapeut zal je helpen om te gaan met of, nog beter, het afleren van tandenknarsen.  Dit doet de kaakfysiotherapeut door je bewust te maken van je spanningen en met name de spanning in je kaakspieren. Daarnaast leer je ontspanningsoefeningen waardoor je relaxter in slaap valt en meestal ook meer ontspannen weer wakker wordt. Indien nodig maakt de tandarts, in samenspraak met de kaakfysiotherapeut, een opbeetplaat die je 's nachts draagt om het tandenknarsen te verminderen en je gebit te beschermen.