Schouderprothese

Wanneer kom je in aanmerking voor een schouderprothese?

Net als bij een versleten knie of een versleten heup, kan ook je schouder versleten zijn. Als dit veel pijn veroorzaakt kan de orthopeed ervoor kiezen om een schouderprothese te plaatsen. Ook als er sprake is van een schouderaandoening die je schouder dusdanig beperkt en als een reguliere behandeling niet helpt, kan de orthopeed ervoor kiezen om te gaan opereren. Als laatste wordt eenzelfde soort prothese wel eens geplaatst bij een ernstige breuk van de bovenarm.

Revalideren met een schouderprothese

Als je geopereerd bent en de schouderprothese is geplaatst, zul je meestal een aantal dagen in het ziekenhuis verblijven. Hier krijg je vaak op de dag van de operatie nog fysiotherapie. Deze bestaat uit passief bewegen met de schouder en je krijgt instructies over wat je wel en niet mag doen. Eenmaal thuis zal je eigen fysiotherapeut de behandeling overnemen. De eerste 6 weken zul je een sling moeten dragen om de actieve bewegingen van de schouder tot een minimum te beperken. De fysiotherapie zal in deze periode bestaan uit het passief bewegen van de schouder om de beweeglijkheid zoveel mogelijk in stand te houden. Hierna zal je met de fysiotherapeut aan de slag gaan met oefeningen om de schouder weer volledig te kunnen gebruiken. Denk hierbij aan kleine krachtoefeningen en coördinatie.

De totale revalidatie zal 6 – 12 maanden in beslag nemen. De vooruitzichten van het herstel bij een schouderprothese is over het algemeen zeer goed. De pijnklachten zullen in de meeste gevallen geheel verdwijnen. De verwachting is niet dat de beweeglijkheid van de schouder terug zal keren naar 100%. Echter zal het na de operatie weer mogelijk zijn om je hand pijnloos boven het hoofd te brengen, iets wat voor de operatie in de meeste gevallen niet meer mogelijk was.