Lichaamsgerichte therapie

Foto Foto Foto

Inleiding

Heb je wel eens last van lichamelijke blokkades? Komen deze blokkades voort uit onverwerkte emoties? Sommige onverwerkte emoties kunnen leiden tot ongewenste spanningen in het lichaam. Denk hierbij aan spierspanningen die bijvoorbeeld vast komen te zitten in het nek- en schoudergebied. Wanneer je een heftige gebeurtenis meemaakt, reageert je lichaam daarop met een vlucht- of vechtrespons. Meestal zwakt deze respons af als de oorzaak weg is. Maar dit gebeurt niet altijd.

 

Regulatie

Om beter om te kunnen gaan met deze ongewenste respons moet je leren voelen welke lichamelijke reactie bij welke emotie hoort. De basis van de lichaamsgerichte therapie gaat uit van het leren reguleren van deze emoties in het zenuwstelsel. Een deel van ons zenuwstelsel wordt gebruikt om ons tot rust te brengen (veilig en blij) en een deel van ons zenuwstelsel wordt gebruikt om ons te activeren (opgewonden, angstig of boos). Wat er verdragen kan worden in deze delen van het zenuwstelsel, wordt door middel van lichaamsgerichte therapie vergroot.

 

Stappenplan

Wanneer emoties of vlucht- en vechtresponsen niet zijn afgerond, blijven deze terugkeren op de momenten wanneer je wordt herinnerd aan de bijbehorende emoties. Het is van belang om de oude emoties of responsen af te leren. Om dit af te ronden worden een aantal stappen doorlopen:

1. Hulpbronnen: Een persoon, dier of voorwerp gebruiken waar je een veilig gevoel bij hebt.

2. Polarisatie: Het leren voelen waar de negatieve emotie in het lichaam vast zit, en waar in het lichaam voelt het dan het tegenovergestelde. Denk hierbij aan zacht vs. hard gevoel, warm vs. koud gevoel. En proberen te achterhalen of dit gevoel samen gaat met een ervaring, gedrag of emotie.

3. Shiften/Penduleren: Het bewust en onbewust verplaatsen van onze aandacht van het ene gevoel naar een ander gevoel. Van een angstig gevoel naar een veilig gevoel.

4. Titreren: In kleine hoeveelheden spanning in het zenuwstelsel toelaten en te leren doseren hoeveel jij kan tolereren op dat moment.

5. Ontladen: Aanleren hoe je spanning van het zenuwstelsel af kan halen.

6. Integratie: Het integreren van de aangeleerde regulatie van deze spanningen.

Als je eenmaal hebt leren voelen welke lichamelijke reacties er bij bepaalde emoties horen, kan je leren om deze reacties te beïnvloeden en te doseren. Op die manier is het mogelijk om de spanningen in je lichaam beter te reguleren zodat je er minder last van hebt.


Wil je meer weten?

Maak direct online een afspraak of stel ons een vraag.

Afspraak maken Stel je vraag

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlRoelen, K. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering

Stel je vraag


Het is niet helemaal juist ingevuld, controleer de gemarkeerde velden en probeer het nogmaals.


Momentje...

Hartelijk dank voor je mail. Wij zullen deze zo spoedig mogelijk beantwoorden.

De volgende therapeut helpt je hiermee