Bekkenpijn

De oorzaak van bekkenpijn

Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn, ook wel bekkeninstabiliteit genoemd, is een vaak voorkomende klacht. Zo’n 50% van de zwangere vrouwen heeft er last van. Door de hormonen die vrijkomen tijdens een zwangerschap versoepelen de banden en kapsels van de bekkengewrichten. Dit maakt het bekken makkelijker vervormbaar zodat het kind bij de geboorte eenvoudiger door de bekkenring kan passeren. Deze verweking is dus een natuurlijk verschijnsel dat bij elke zwangere optreedt. In sommige gevallen zorgt het beweeglijker worden van het bekken echter voor klachten.

Naast een zwangerschap kan ook een dagelijks leefpatroon met verkeerd gebruik van het bekken de oorzaak zijn van bekkenpijn. Er bestaat ook een traumatische of mechanische vorm van bekkenpijn die ook bij mannen kan voorkomen. Deze wordt veroorzaakt door een trauma, zoals vallen met de fiets en van de trap vallen, of een sportletsel zoals een sliding bij voetbal.

De symptomen van bekkenpijn

De bekkenpijn kun je op verschillende plekken voelen. Aan de achterkant van je bekken, in je onderrug, je bilregio, je bovenbeen en/of je schaambeen, je lies en rondom je stuit. De pijn kan aan beide kanten of eenzijdig aanwezig zijn. Langer bestaande bekkenklachten geven vaak een meer verspreide pijn die minder duidelijk te lokaliseren is.  Specifieke kenmerken van de klachten zijn: het kraken of knappen van de bekkengewrichten, scherpe/schietende/stekende pijn in je schaambeen of je SI-gewrichten of een brandend gevoel. Ook spierpijn, het gevoel door je benen te zakken, napijn en het onvermogen om een beweging te maken komen voor. Vaak gaat dit gepaard met moeheid want pijn kost veel energie. Als je minder kunt en doet, zal dit tevens leiden tot conditieverlies. Staan, (trap)lopen, op één been staan, omdraaien in bed, opstaan uit een stoel/auto zijn vaak pijnlijk en gaan moeizaam, net als schokkende of plotselinge bewegingen.

Herstellen van bekkenpijn

Je kunt zelf al veel doen aan de bekkenpijn door rekening te houden met de verminderde belastbaarheid van je bekken. Bijvoorbeeld door wat meer rustpauzes in te lasten, de zwaardere huishoudelijke en verzorgende karweitjes of lange werkdagen (tijdelijk) te beperken. Gun je lichaam wat extra rust, door een paar keer per dag minstens vijftien minuten te gaan liggen. Alleen door liggen geef je het bekken rust.

Door begeleiding en oefeningen van de bekkenbodemfysiotherapeut kan je een optimaal houding- en bewegingspatroon aanleren zodat je je bekken optimaal steun kan geven en pijn kan verminderen.

Als je bekkenpijn door de zwangerschap komt en het herstel na de bevalling na 4-6 weken stagneert, is het verstandig om een afspraak te maken met een bekkenbodemfysiotherapeut. Dat kan natuurlijk ook al in een eerder stadium of tijdens de zwangerschap zelf. Zeker als de klachten hevig zijn en/of als de klachten je bewegingsapparaat sterk belemmeren is het verstandig hier niet mee door te lopen.