Shin splints

De symptomen van shin splints

Shin splints is een verzamelnaam voor allerlei klachten aan het scheenbeen. De term shin splint wordt tegenwoordig vervangen door de term mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS). Het is een pijnklacht aan het onderste, één derde deel van de binnenkant van je scheenbeen, die veel voorkomt bij hardlopers, militairen en spronggerelateerde sporters. Shin splint is een zeurende pijn die zich over een gebied van ongeveer vijf centimeter over het onderbeen uitspreidt. De pijn treedt op bij inspanning en wordt, naarmate de klacht langer bestaat, niet minder in rust. Het is een overbelastingsblessure en is daardoor altijd het gevolg van een te grote belasting op de betrokken weefsels. Dit kan komen door een te snelle opbouw in trainingsbelasting, lopen op een harde of afdalende ondergrond, verkeerde looptechniek door O-benen of standafwijkingen van de voet of verkeerd schoeisel.

Pijn verminderen bij shin splints

Om de pijn aan je scheenbeen ook op lange termijn te verminderen is het heel belangrijk om rust te nemen. Alle activiteiten die de shin splints provoceren zal je zoveel mogelijk moeten vermijden. Daarnaast is het verstandig om langs de fysiotherapeut te gaan om je klachten te laten diagnosticeren met behulp van lichamelijk onderzoek om te achterhalen waarom deze klacht zich bij jou heeft ontwikkeld.

Herstellen van shin splints

Na het onderzoek naar de oorzaak van jouw shin splints, zal de fysiotherapeut met je aan de slag gaan met oefeningen om deze oorzaak aan te pakken. Denk hierbij aan oefeningen om standafwijkingen op te heffen of om je looptechniek te verbeteren. Bovendien kan het zijn dat je andere schoenen nodig hebt, voor betere demping of correctie. Je hebt geduld nodig bij het herstellen van shin splints, je kan volledig van deze blessure herstellen maar als je te snel je trainingen hervat komen de klachten snel terug en ben je terug bij af.