Fibromyalgie

De symptomen bij fibromyalgie

Fibromyalgie betekent letterlijk "pijn in bindweefsel en spieren". Fibromyalgie veroorzaakt chronische klachten als pijn, stijfheid en vermoeidheid. Het is onbekend waardoor fibromyalgie precies ontstaat. In het lichaam is niets te vinden dat de aandoening kan verklaren. Fibromyalgie is daardoor erg moeilijk vast te stellen.

Pijn verminderen bij fibromyalgie

Er zijn geen medicijnen om fybromyalgie te genezen. De lichamelijke klachten van fibromyalgie helemaal wegnemen lukt meestal niet, maar er zijn wel manieren om de pijn te verminderen. Bijvoorbeeld met pijnstillers, beweging, rust en fysiotherapie. De fysiotherapeut geeft je oefeningen om makkelijker te bewegen. Ook krijg je tips voor een goede lichaamshouding. Het is een bekend gegeven dat de pijn leidt tot hevige moeheid, negatieve gedachten, angst en depressies en dat de fybromyalgie zo je leven gaat beheersen. Als dat het geval is, dan adviseren we je om hulp te zoeken voor de mentale begeleiding.

De behandeling van fibromyalgie

Als je fybromyalgie hebt dan is hydrotherapie een goede behandelmethode. Dit is een vorm van fysiotherapie waarbij je oefeningen doet in warm water van ongeveer 30 graden Celsius. Omdat je in water makkelijker beweegt kun je eenvoudiger de pijn verminderen en je kracht, beweeglijkheid, stabiliteit en conditie verbeteren. Tijdens de oefeningen leer je jouw mogelijkheden en grenzen kennen in het water. Hydrotherapie doe je in groepsverband. Het voordeel hiervan is dat je elkaar kunt motiveren en adviezen/ informatie met elkaar kunt uitwisselen. Het oefenbad heeft verschillende diepteniveaus en is zodanig opgebouwd dat je niet hoeft te kunnen zwemmen om toch te kunnen oefenen in het water.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlVen, P.A.M. van de is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering

Stel uw vraag hieronder: