Kinderfysiotherapie

Zindelijkheid en kinderbekkenfysiotherapie

Heeft je kind moeite met zindelijk worden? Of regelmatig plasongelukjes, blaasontstekingen of poepongelukjes? We helpen je kind met de zindelijkheid of de problematiek er om heen met kinderbekkenfysiotherapie.

Wanneer kan kinderbekkenfysiotherapie je kind helpen?

Soms gaat zindelijk worden niet vanzelf en heeft je kind meer hulp nodig. Maar naast het zindelijk worden kan kinderbekkenfysiotherapie ook helpen met onder andere de volgende problemen rond plassen en poepen:

• Plasongelukjes
  • Heel vaak moeten plassen
  • Een nat bed
  • Blaasontsteking(en)
  • Buikpijn
  • Niet kunnen poepen
  • Poepongelukjes

Hoe helpt kinderbekkenfysiotherapie je kind?

Allereerst begint de kinderbekkenfysiotherapeut met een vraaggesprek met jou en je kind. Vragen over het plassen en poepen, de toilethouding en het eten en drinken van je kind komen dan aan de orde. Verder zijn er vragen over de algehele ontwikkeling van je kind. Dit is belangrijk om te weten omdat op deze manier een zo goed mogelijk beeld van je kind ontstaat. Hierna volgt er een onderzoek waar wordt gekeken naar de motoriek van je kind. Denk hierbij aan rennen, huppelen, op de tenen lopen en springen. Daarnaast wordt gekeken of je kind de bekkenbodemspieren goed kan aanspannen en ontspannen.

De behandeling is daarna gericht op het geven van uitleg over de oorzaak van de klachten, het geven van inzicht aan jou en jouw kind van de plas- of poepproblemen, het aanleren van goed toiletgedrag, een goede toilethouding en het geven van algemene adviezen over eten en drinken. De oefentherapie is voor ieder kind verschillend, bijvoorbeeld het aanleren van het ontspannen of aanspannen van de bekkenbodem, het bewust worden van de bekkenbodem, of het leren reageren op aandrang om te moeten plassen en/of poepen. De kinderbekkenfysiotherapeut kijkt wat er nodig is en maakt de behandeling op maat voor je kind.

Rianne Stollenga is kinderbekkenfysiotherapeut en helpt je kind graag. Lees hier meer over Rianne.

Stel uw vraag hieronder: